مقايسه بين پلهاي با شاهتير جعبهاي و شاهتير T شكل بخش 3

تيرچه سازي خرم دژ سازنده انواع تيرچه كروميت ، فولادي با جان باز و ...

مقايسه بين پلهاي با شاهتير جعبهاي و شاهتير T شكل بخش 3

شاهتيرهاي جعبه‌اي تك سلولي به طور مستقيم براي استفاده در دهانه‌هاي 40 تا 270 متر مناسب هستند. استفاده از ساختارهاي جعبه‌اي به منظور زيبايي شناسي مناسب است در حاليكه بخش جان اين جعبه‌ها داراي يك ظاهر ظريف هستند در حاليكه با يك پروفيل باريك تركيب مي‌شوند.

 

تيرچه خرمدژ آماده توليد و سفارش گيري انواع تيرچه استاندارد ( تيرچه كروميت ، تيرچه بتني ، تيرچه صنعتي و ... مي باشد ) در صورت نياز مي توانيد با شماره هايي كه در سايت درج شده است تماس بگيريد.

 

تك جعبه‌ها براي هر دو طرح طولي و عرضي كارآيي دارند و يك راه حل اقتصادي براي سازه‌هاي با دهانه متوسط و طولاني هستند. اين نوع عرشه به صورت اسپانيايي، با استفاده از داربست‌هاي كامل در ارتفاع يا خرپاها، و يا به عنوان پايانه‌هاي كنترلي ساخته مي‌شوند.

اين گزينه مي‌تواند براي پل‌هاي با دهانه متوسط و يا طولاني با طول‌هاي بين 40 تا 55 متر بسيار كاربردي باشد. چنين عرضي براي عرشه‌هاي دوقلو بيش از حد طولاني است و براي ساخت سازه‌هاي طره‌اي جعبه‌اي كه به طور متوالي در داخل محل قرار گرفته‌اند خيلي كوتاه است، در حالي كه اگر كل طول بخش جعبه‌اي كمتر از 1000 متر باشد، استفاده از قطعات پيش ساخته توجيه پذير نمي‌باشد.

 

قوس‌ها با استفاده از شاهتير T شكل

 

پايه‌ها بايد لنگر خمشي مشابهي را در مقايسه با قوس‌ها حمل كنند اما اين اتفاق با استفاده از نيروي فشاري به دليل وزن سقف امكان پذير است.

به اين ترتيب آنها ممكن است كمي نازك‌تر از قوس‌ها باشند. قوس‌ها هميشه مقرون به صرفه هستند آنها مزاياي دوگانه‌اي را براي جذب لنگرهاي وسط دهانه فراهم مي‌كنند و پس از آن يك بازوي بزرگتر را براي مقاومت در برابر اين لنگر به لحاظ اقتصادي فراهم مي‌كنند. حتي قوس‌هاي بسيار كوچك نيز در كاهش ميزان آرماتور موثر هستند.

 

درباره شاهتير T شكل

 

شاهتير T شكل كه در ساخت و ساز استفاده مي‌شوند، يك سازه تحمل بار متشكل از بتن مسلح، چوب يا فلز با يك مقطع T شكل است.

بالاي سطح مقطع T شكل به عنوان يك عضو فشاري به منظور مقاومت در برابر نيروي فشاري عمل مي‌كند. جان تير قرار گرفته در زير فلنج فشاري براي مقاومت در برابر تنش برشي و براي جداسازي بيشتر براي كوپل نيروهاي خمشي استفاده مي‌شود.

شاهتير T شكل نسبت به I-beam داراي يك عيب بزرگ است چرا كه هيچگونه فلنج تحتاني براي مقاومت در برابر نيروهاي كششي ندارد.

يكي از راههاي تبديل شاهتير T شكل به يك ساختار كارآمد‌تر اين است كه از يك شاهتير T شكل معكوس با يك عرشه متصل به بالاي تيرها استفاده كنيد. اگر اين كار به درستي انجام شود، عرشه به عنوان يك فلنج فشاري عمل مي‌كند.

 

بررسي و تاريخچه شاهتير T شكل

 

يك شاهتير T شكل يك عنصر سازه‌اي است كه قادر به مقاومت در برابر بارهاي بزرگ با استفاده از آرماتورهاي تقويت كننده داخلي است.

در برخي موارد، شاهتير T شكل براي اولين بار توسط يك انسان در ساخت يك پل با يك ستون و يك عرشه مورد استفاده قرار گرفت. با اين همه، يك تير T شكل در اصل بيش از يك ستون با يك سطح افقي در بالاي صفحه جان و يا در مورد تيرهاي T شكل معكوس در پايين است.

بخش بالايي كه كشش تير را تحمل مي‌كند، جان ناميده مي‌شود و قسمت‌هاي افقي كه فشار را تحمل مي‌كنند، بال ناميده مي‌شوند. با اين حال، مواد استفاده شده در طول سالها تغيير كرده‌اند، اما ساختار اصلي آن ثابت است.

سازه‌هاي متشكل از شاهتير T شكل مانند پل بزرگراه‌ها، ساختمان‌ها و گاراژهاي پاركينگ، موادي اضافي در پايين خود دارند كه جان را به فلنج متصل مي‌كند تا آسيب پذيري شاهتير T شكل را در برابر تنش برشي كاهش دهد. با اين حال، هنگامي كه يك فرد با جزئيات بيشتري طراحي شاهتير T شكل‌ها را بررسي مي‌كند، تفاوت‌هايي وجود دارد.

 

طراحي شاهتير T شكل

 

تيرهاي T شكل، اگر چه در طراحي ساده هستند، شامل عناصر طراحي چندگانه هستند. بر خلاف I-beam، شاهتير T شكل فاقد يك فلنج در پايين است كه باعث صرفه جويي در مصالح، اما مقاومت كمتري در برابر نيروهاي كششي دارد.

با اين حال در گاراژهاي پاركينگ، اين فقدان فلنج در پايين مقطع شاهتير T شكل در واقع به عنوان يك مزيت شناخته مي‌شود چرا كه عرشه بالايي به عنوان فلنج عمل مي‌كند.

طرح‌هاي شاهتير T شكل در اندازه‌ها، طول‌ها و عرض‌هاي مختلف بسته به نوع سازه و تنش فشاري مورد نياز آنها ارائه مي‌شوند. با اين حال، سادگي شاهتير T شكل توسط برخي از كساني كه به درستي بيش از يك سازه پيچيده را مورد آزمايش قرار مي‌دهند، مورد سوال است.

به عنوان مثال، تيرهاي شاهتير T شكل معكوس را با سطح مقطع‌هاي با جان دايره‌اي مورد آزمايش قرار دادند و با تركيب خروجي‌ها به طور كلي به نتايج مطلوب دست يافتند.

بنابراين در بعضي موارد سرمايه گذاري در زمان و تلاش براي ايجاد يك ساختار پيچيده‌تر ثابت كرده است كه ارزشمند است. همچنين يك مسئله ساده‌تر در نظر گرفتن اين موضوع  است كه از چه ماده يا موادي در ساخت شاهتير T شكل بايد استفاده شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.