نكاتي در مورد ساخت سازه با استفاده از تيرچه

تيرچه سازي خرم دژ سازنده انواع تيرچه كروميت ، فولادي با جان باز و ...

نكاتي در مورد ساخت سازه با استفاده از تيرچه

مقاله حاضر به بررسي شايستگي‌ها و ميزان افتادگي سقف‌هاي تيرچه كروميت و استروفيوم در سازه‌هاي بتني مي‌پردازد. از آنجا كه در بسياري از ساختمان‌ها و بناها، كروميت و استروفوم مورد استفاده در سقف‌ها، مواردي در اجراي آنها وجود دارد، باعث مي‌شود تا از مزايا و معايب آن در زمان ساخت اطلاعاتي داشته باشيد.

به طور كلي، تيرچه‌هاي پيش ساخته كروميت با بلوك‌هاي سفالي و بتن، اگر به درستي طراحي، محاسبه و اجرا شوند، به دليل ضخامت بلوك‌هاي سقفي، لرزش كمتري نسبت به سقف‌هاي بتني درجا و كامپوزيت دارند. اما اين يك موضوع كلي بوده و در شرايط مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، لرزش سقف‌هاي كامپوزيت در مواردي كه هر دو تيرچه‌هاي اوليه و فرعي در حين بتن‌ريزي در بتن قرار گيرند، بسيار كمتر خواهد بود.

لرزش سقف‌ها با بلوك‌هاي سبك قديمي و تيرچه كروميت پيش ساخته از جنس كامپوزيت نيز نسبت به سايرين از اين نوع، كمتر است و اين به دليل وجود ماده‌اي به رنگ سفيد در پليمر پلي استايرن است كه عايق رطوبت، گرما و عايق صوتي بوده كه در كارخانه‌هاي پتروشيمي توليد مي‌شود، خواهد بود.

اين ماده در وزن حجمي بسيار كمي (1.04 تا 1.09 گرم در سانتي متر مكعب) در درجه‌بندي مختلف ريز و درشت وجود دارد كه به شكل گرانول، ورق و بلوك با اندازه و ضخامت‌هاي مختلف يافت مي‌شوند. برش آنها با دستگاه‌هاي برش يا با سيم داغ كار ساده‌اي است. در اين مطالعه سقف‌هاي كروميت و استروفيوم بررسي شده و مزايا و مضرات آنها در سازه‌هاي بتني با سقف تيرچه مورد بررسي قرار گرفته است.

 

معرفي سقف‌هاي ساخته شده با تيرچه

امروزه انواع متريال مورد استفاده براي ساخت و سازها وجود دارند، برخي از سازه‌ها به شكل ساختمان‌هاي اسكلت آهني و برخي ديگر بتني هستند. روش‌هاي مختلفي براي اجراي سقف‌ها از قبيل تيرچه‌هاي بتني پيش ساخته، تيرچه فولادي كروميت با كامپوزيت و سقف ساخته شده با تيرچه‌ها با استروفيوم وجود دارد و هر كدام داراي مزايا و مضراتي هستند، كه در اين سري از مقاله‌ها به طور كامل درباره آنها ذكر شده و مباحث مربوط به آنها ارائه خواهد شد.

كيفيت مواد نقش مهمي در ساختارهاي پيش‌ساخته دارد كه بعدا به آنها خواهيم پرداخت. ابتدا گفته مي‌شود كه در فرآيند توليد تيرچه‌هاي كروميت، مخصوصا فرآيند جوشكاري از مهم‌ترين مواردي است كه در هنگام بررسي ديداري قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر جوشكاري، موارد مختلفي در كيفيت آنها وجود دارد، مانند همپوشاني زيگزاگ، ابعاد جوشكاري و فواصل جوشكاري، مراحل زيگزاگي بر اساس محاسبات، كنترل دماي محيط و بررسي‌هاي جوشكاري منظم، كه همه قابل ذكر است. بنابراين يكي از مهم‌ترين عوامل تهديدكننده تيرچه‌ها، جوشكاري نادرست آنها است.

استفاده از جوشكاري تك فاز كه در بسياري از كارگاه‌هاي غير مجاز بسيار رايج است كه اين امر باعث بي ثباتي جوش مي‌شود. همچنين افزايش بيش از حد آمپر جوش باعث ذوب شدن نقطه جوش شده و باعث كاهش قابل توجه در مقاومت تيرچه‌هاي جوش خورده مي‌شود. مشكل شايع ديگر در هنگام آماده سازي تيرچه‌هاي كروميت، عدم كفايت در فواصل جوش، همپوشاني نامناسب زيگزاگ‌ها، عدم توانايي جوشكاري زيگزاگ در گوشه‌هاي فوقاني، يا عدم كفايت طول جوشكاري زيگزاگ، وصله نامناسب قطعات، غير سازگاري جوش با مرحله زيگزاگي و حتي عدم دقت در هنگام تقويت ميلگردها است.

با توجه به عرض بيشتر بلوك‌هاي استروفيوم امكان قرارگيري آنها در سقف تيرچه كروميت قابل قبول‌تر است، همچنين به دليل بتن ريزي چندين سقف ساختماني به طور همزمان، در صورت شكستن بلوك در طبقات بالاتر، تعداد شكست‌هاي بعدي در طبقات پايين به ترتيب افزايش مي‌يابد، كه نياز به تهيه مصالح را بيشتر مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.