نكاتي در مورد توليد تيرچه فلزي و نحوه اجراي آن

تيرچه سازي خرم دژ سازنده انواع تيرچه كروميت ، فولادي با جان باز و ...

نكاتي در مورد توليد تيرچه فلزي و نحوه اجراي آن

تيرچه انواع مختلفي دارد و هر كدام از آنها در سازه‌هاي مختلف كارايي دارند كه يك نوع از آن تيرچه فلزي (كروميت) است. اين تيرچه‌ها از سه جزء اصلي تشكيل شده‌اند، بال تحتاني آنها از يك ورق با ضخامت 3 يا 4 سانتي‌متر و از جنس فولاد است و بال فوقاني آن از نبشي فولادي استفاده مي‌شود. اين بال‌ها با استفاده از ميلگردهايي كه به صورت زيگزاگ شكل گرفته‌اند به هم متصل مي‌شوند.

مي‌توان تيرچه‌هاي فلزي را نوعي از سقف پيش تنيده در نظر گرفت كه در ساختمان‌هاي فلزي مورد استفاده زيادي دارند. اين نوع از تيرچه مقاومت كافي براي تحمل وزن خود را دارد و در زمان اجرا نيازي به شمع نگهدارنده ندارد و براي ايجاد مقاومت لازم بايد در زمان ساخت آنها، وزن اين تيرچه‌ها را سنگين‌تر در نظر گرفت تا تيرچه كروميت بتواند عملكرد مورد نظر را داشته باشد.

 

مزاياي تيرچه فلزي مورد استفاده در ساختمان‌ها

تيرچه فلزي به گونه‌اي است كه هر متر مكعب بتن، قابليت پوشش دادن 10 متر مربع از سقفي كه با استفاده از اين نوع از تيرچه ساخته شده‌اند را خواهد داشت. زماني كه از اين نوع از تيرچه براي سقف ساختمان استفاده مي‌شود، هزينه‌ها كمتر خواهد شد. فاصله ميان دو تيرچه بتني در سقف‌ها معمولا 50 سانتي‌متر در نظر گرفته مي‌شود و اگر به جاي استفاده از تيرچه بتني، از تيرچه فلزي در ساخت سقف استفاده شود، مي‌توان تيرچه‌ها را در فاصله 70 سانتي‌متري قرار داد. استفاده از تيرچه‌هاي فلزي باعث كاهش 30 درصدي هزينه‌ها مي‌شود.

به خاطر اين كه در زمان ساخت، تيرچه‌ها با خيز منفي ساخته مي‌شوند، زماني كه در محل نصب قرار مي‌گيرند، نيازي به شمع نگهدارنده نخواهند داشت و مقاومت كافي براي تحمل وزن خود را دارند، مزاحمتي براي ديگر عمليات ساختماني ايجاد نمي‌كنند و كارهاي ساخت بدون وقفه ادامه پيدا مي‌كند. كاهش زمان ساخت در بازگشت سريع‌تر سرمايه كمك مي‌كند و از هزينه‌ها كاسته خواهد شد.

مي‌توان تيرچه‌هاي چندين طبقه را در جاي خود قرار داده و سپس عمليات بتن‌ريزي را انجام داد. با اين كار زمان ساخت و هزينه‌هاي تجهيزات و كارگران كمتر شده و هزينه‌هاي ساخت كاهش پيدا مي‌كند. تيرچه‌هاي فلزي وزن كمي دارند و در صورتي كه در بين آنها از بلوك‌هاي يونوليتي استفاده شود، بار مرده ساختمان كمتر شده و در زمان طراحي، مي‌توان از پايه‌هايي با ضخامت كمتر استفاده كرد.

به خاطر فاصله 70 سانتي‌متري بين دو تيرچه استفاده شده در سقف، لوله‌هاي مختلف تاسيسات ساختمان را به راحتي مي‌توان از ميان اين تيرچه‌ها عبور داد و مانعي براي طراح ايجاد نمي‌كند. طراح، شبكه تاسيسات و لوله‌كشي از بهترين جاي ممكن و بدون مزاحمت تيرچه‌هاي سقف مي‌تواند كانال‌ها و لوله‌ها را عبور دهد.

منبع: http://tirche-khorramdezh.com/modulesPage.aspx?modulename=viewNews&newsID=20182

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.