مقايسه بين پلهاي با شاهتير جعبهاي و شاهتير T شكل بخش 4

تيرچه سازي خرم دژ سازنده انواع تيرچه كروميت ، فولادي با جان باز و ...

مقايسه بين پلهاي با شاهتير جعبهاي و شاهتير T شكل بخش 4

شاهتير T شكل فولادي

فرايند توليد تيرهاي فولادي شامل: نورد گرم، اكستروژن، جوشكاري صفحات و اتصالات فشاري است. فرايند توليد غلطك‌هاي بزرگ شامل اتصال دو ورق فولادي است كه تحت فشار به يكديگر متصل مي‌شوند و يك فرآيند رايج براي توليد تيرهاي غير باربر است.

 

براي دريافت قيمت تيرچه كروميت و تيرچه هاي صنعتي با شماره هاي درج شده در سايت تماس حاصل نماييد.

 

واقعيت اين است كه براي بسياري از جاده‌ها و پل‌هاي امروزي، استفاده از بتن در طراحي بسيار رايج است. طبق گفته مك كورمك و براون (2007)، بيشتر سازه‌هاي T شكل صرفا از فولاد و يا بتن تنها ساخته نشده‌اند، بلكه از تركيب اين دو مصالح، به عنوان مثال بتن مسلح ساخته مي‌شوند.

اگر چه اين اصطلاح مي‌تواند در مورد هر يك از ابزارهاي تقويت كننده صادق باشد، اما به طور كلي، اين تعريف محدود به بتن ريزي در اطراف ميلگرد محدود مي‌شود. مك گرگور و همكاران (1997)، اين ماده و استفاده از آن را در شاهتير T شكل در طول زماني طولاني توضيح مي‌دهند و نتيجه گيري مي‌كنند كه اين ماده براي سازه‌هاي موجود در معماري مدرن بسيار ارزشمند هستند.

اين نشان مي‌دهد كه در نظر گرفتن مواد موجود براي يك كار مهندسي، مهندسان بايد احتمالي را در نظر بگيرند كه هيچ يك از مصالح به تنهايي براي كار مناسب نيستند؛ بلكه تركيب چندين ماده با هم ممكن است بهترين راه حل باشد. بنابراين، فولاد و بتن با هم مي‌توانند يك گزينه ايده آل باشند.

 

تيرهاي T شكل بتن مسلح

بتن به تنهايي شكننده است و در نتيجه تنش برشي در شاهتير T شكل در محل اتصال وب و فلنج بوجود مي‌آيند. به اين دليل است كه از تركيب فولاد و بتن در شاهتير T شكل استفاده مي‌شود. ليم، پارماسوام و لي (1987) در مورد مشكل تنش برشي كه منجر به شكست اتصالات فلنج در شبكه در هنگام بارگيري بحث مي‌كنند. اين امر اگر در دنياي واقعي رخ دهد مي‌تواند فاجعه آميز باشد؛

از اين رو، به يك روش عملي براي كاهش احتمال وقوع اين اتفاق در شاهتير T شكل بتن مسلح نياز است. در چنين سازه‌هاي كامپوزيتي، بسياري از سوالات در مورد جزئيات طراحي، از جمله توزيع ايده آل بار بين بتن و فولاد ممكن است مطرح شود كه عبارتند از: « ارزيابي يك تابع هدف براي تعيين نسبت هزينه‌هاي فولاد به بتن ضروري است».

اين نشان مي‌دهد كه براي در نظر گرفتن تمام جنبه‌هاي طراحي شاهتير T شكل كامپوزيت، معادلات تنها در صورت داشتن اطلاعات كافي قابل استفاده هستند.

با اين حال، جنبه‌هايي از طراحي وجود دارد كه برخي از افراد ممكن است حتي آن را در نظر نگرفته باشند، مانند امكان استفاده از تقويت كننده‌هاي خارجي پارچه‌اي، همانطور كه توسط Chajes و همكاران معرفي شده است (1995).

در اين مقاله درباره تيرهاي آزمايش شده چنين مي‌گويند: "تمام تيرها تحت اثر برش تخريب شده‌اند و مواردي كه داراي تقويت كننده كامپوزيت بودند داراي ويژگي‌هاي اتصال قوي بوده‌اند. براي تيرها با تقويت كننده خارجي، مقاومت نهايي در حدود 60 تا 150 درصد افزايش داشته است.

هنگامي كه حرف از مقاومت در برابر نيروهاي برشي به ميان مي‌آيد، تقويت كننده خارجي يك گزينه معتبر به حساب مي‌آيد. بنابراين، به طور كلي، جنبه‌هاي مختلف مهم طراحي شاهتير T شكل بر رويكرد دانش آموزان مهندسي تاثير مي‌گذارد.

 

مشكلات

يك مسئله مرتبط با شاهتير T شكل در مقايسه با I-beam، عدم وجود فلنج در پايين است. علاوه بر اين، اين باعث مي‌شود كه تيرچه به دليل عدم داشتن فلنج ساخته شده در طرف ضعيف‌تر استحكام كششي كمتري داشته باشد.

 

تيرهاي بتوني اغلب به صورت يكنواخت با عرشه ريخته مي‌شوند، و يك تير قوي‌تر "T" شكل به وجود مي‌آورند. اين تيرها بسيار كارآمد هستند زيرا بخش عرشه بارهاي فشاري را حمل مي‌كند و ميله‌هاي تقويت كننده در پايين كشش را تحمل مي‌كنند. يك تير T شكل به طور معمول داراي جان باريكتر در مقايسه با تيرهاي مستطيلي معمولي است.

اين جان‌ها معمولا 4-0 اينچ از هم فاصله دارند و در برخي موارد تا بيش از 12-0 را نيز در بر مي‌گيرند. بخش عرشه معمولا به صورت يك عرشه يك طرفه طراحي مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.