اتصال ضد لغزشي در شاهتيرهاي تيرچه اي نياز به طراحي اضافي توسط طراح دارد و ممكن است هزينههاي پروژه را افزايش دهد، زيرا بايد از پيچ و مهرههاي با مقاومت بالا استفاده شود.
براي سفارش تيرچه كروميت با ما تماس بگيريد.
پيچ و مهرههاي با مقاومت بالا گرانتر از پيچهاي ASTM A307 هستند كه به طور معمول براي اتصالات استفاده ميشوند و براي رسيدن به مقاومت در برابر لغزش مناسب بايد پيچها را به درستي در جاي خود محكم كنيد. واشرهاي سخت افزاري نيز مورد نياز هستند. علاوه بر اين، طراح ممكن است تعيين كند كه از پيچ و مهرهها بازرسي شود، كه در نتيجه منجر به افزايش هزينههاي پروژه ميشود.
بخش پاييني پايه و سطح بالشتك بر روي اعضاي اوليه بايد در حين رنگ آميزي پوشانده شوند، يا سازنده تيرچه و عضو اصلي بايد آزمايشاتي را انجام دهند تا ضريب مقاومت در برابر لغزش را براي سطح رنگ آميزي شده تعيين كنند. طراح بايد بررسي كند كه آيا مقاومت مناسب تامين شده است يا خير. طراح به طور كلي نميداند كه چه كسي تيرچهها يا اعضاي اوليه را توليد ميكند، بنابراين بايد ضريب لغزش مورد نياز يا نيروي مهاربندي را مشخص كند تا توسط كميته استاندارد ساختمان تائيد شود. علاوه بر اين، در اين روش فرض شده است كه سطح در تماس كامل با سطح اعضاي اوليه قاب است كه معمولا براي پايههاي تيرچه اتفاق نميافتد.
مواد سازنده پايه بالشتكهاي تيرچه تحت برش و اسلاتهاي اتصال پايهها تحت نيروي پانچ قرار دارند. اين فرآيندها لبههايي را ايجاد ميكنند كه مانع از برخورد كامل آنها با سطوح بالشتك ميشوند. همچنين پايههاي بالشتكها پس از جوشكاري به طور معمول تراز ميشوند زيرا به طور كامل مسطح نيستند و لزوما براي ايجاد شيبهاي 4 اينچ / فوت يا كمتر استفاده ميشوند.
تعيين ضريب اصطكاك در شاهتيرهاي تيرچهاي
اتصال اصطكاكي مستلزم آن است كه طراح ضريب اصطكاك بين پايه و عضو اصلي را تاييد كند. اين بستگي به سازنده و نصب كننده دارد تا آزمايشات لغزشي را براي تعيين ضريب اصطكاك انجام دهد. به علت تعدد سازندگان مختلف، انجام تست ممكن است غير ممكن باشد، به استثناي سازندگاني كه هم تيرچه و هم شاهتير را براي پروژه عرضه ميكنند. بر اساس اطلاعات نويسنده، هيچ آزمون استانداردي براي تعيين ضريب اصطكاك وجود ندارد، بنابراين براي تعيين ضريب بايد از اصول پايهاي فيزيك استفاده شود. همچنين هيچ استانداردي براي تعيين فاكتور مقاومت يا فاكتور ايمني، وجود ندارد.
جالب است كه توجه داشته باشيم كه به دليل افزايش نياز به مهاربندي اعضاي اوليه به دليل افزايش ميزان باري كه بايد تحمل كنند، نيروي مقاوم نيز طبيعتا افزايش مييابد، از آنجا كه مقاومت نسبتي از واكنش تيرچهها بر روي اعضاي اوليه است. به همين دليل، فاكتور مقاومت 0.90 و ضريب ايمني 1.67 ممكن است بسته به ميانگين و انحراف معيار تعيين شده از آزمايشها تعيين شود. اين مقادير به ويژه در مواقعي مناسب هستند كه مقاومت اصطكاكي با زمان تغيير نكند. به عنوان مثال، در صورت زنگ زدگي، وجود گرد و خاك يا آب ممكن است مقاومت اصطكاكي تغيير كند، پس بايد از ضريب ايمني بالاتري استفاده شود.
سوراخكاري غير استاندارد براي توليد كننده تيرچهها بسيار پرهزينه است و هزينههاي پروژه را به طور قابل توجهي افزايش ميدهد. يكي از صرفه جوييهاي اصلي مربوط به استفاده از تيرچههاي فلزي با جان باز در طول ساخت آنها، طول دقيق تيرچهها نبايد در حين عمليات نصب تحت كنترل باشد (به اين دليل كه پايههاي اتصال در ساخت تيرچه استفاده ميشود). اگر سوراخ با اندازه استاندارد مشخص شود، اين كنترل بايد اجرا شود. اين توليد كنندگان را مجبور ميكند تا از رويكرد خط مونتاژ خود فاصله بگيرند، بنابراين هزينههاي تيرچهها به طور قابل توجهي افزايش مييابد. علاوه بر اين، استفاده از اسلاتهاي اتصال در پايههاي پيوسته اجازه ميدهد تا اجرا كننده امكان استفاده از تلورانسهاي ساختماني كوچك را داشته باشد. اگر از سوراخهاي استاندارد در پايهها استفاده شود، اين تنظيمات به آساني قابل اجرا نيست. اين راه حل قطعا عملي نيست.
لغزش اتصال مجاز ممكن است در بعضي موارد عملي باشد كه وابسته به الزامات نيروي مهاربندي است. نيروهاي مهاربندي تابعي از خروج از مركزيت اعضاي مهاربندي از خط مستقيم هستند. اگر عضو مهاربندي بتواند قبل از درگير شدن مهاربند حركت كند، خروج از مركزيت از خط راست با افزايش ميزان لغزش مجاز افزايش مييابد. توليد كنندگان تيرچهها سوراخهاي استاندارد را در پايههاي تيرچهها ايجاد نميكنند و طول پايههاي اتصال در ميان توليد كنندگان تيرچهها متفاوت است. با اين حال، برخي از توليد كنندگان ممكن است به طراح اجازه دهند طول اسلات اتصال را در محدوده مورد نياز تعيين كنند. لازم به ذكر است كه تمام راه حلها باعث ايجاد نيروهايي در تيرچهها ميشوند. با توجه به بزرگي آنها، مهندس بايد اين نيروها را در طراحي و جزئيات در نظر بگيرد.
- دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸ ۱۶:۰۶ ۱۴ بازديد
- ۰ نظر